פרשת וישלח

דעת; תורה

הנביא מתאר את נשגבותו של הקב"ה כמכלול הופעתו דרך גודל הבריאה כמו גם דרך קטנותה.

🎶 "ונשגב ה' לבדו ביום ההוא"  🎶 "ויותר יעקב לבדו ויאבק איש עמו עד עלות השחר" 🎶

 

מי לא מכיר את המנגינה של שני הפסוקים האלו, שרבים נוהגים לשיר השבת לכבוד סיפור מעבר יבוק שעובר יעקב בפרשה. מניין לקוח הפסוק הראשון? חשבתם פעם למה הם הולחנו ביחד?

 

האמת שהקישור בין הפסוקים מתחיל כבר במדרש רבה. המדרש מנסה להבין את משמעות הפסוק "אין כא-ל ישורון" ומציע 2 פרשנויות. הפרשנות הראשונה מסבירה שאמנם אין על הארץ אף ברוא הדומה לאלוקות, אבל ישנם ברואים יחידי סגולה, "ישורון", המתדמים לה במעט בהיבטים מצומצמים ומועטים יותר. ההסבר השני גורס שהמדרש מותח קו השוואתי בין "ישורון"- ישראל סבא, הלא הוא יעקב אבינו, לבין ריבונו של עולם. המדרש מבסס את הדמיון: "הקב"ה כתוב בו (ישעיהו ב) 'ונשגב ה' לבדו' אף יעקב 'ויותר יעקב לבדו':"

 

מה פשר ההשוואה? מה פירוש שיעקב נשאר לבדו כמו שהקב"ה נשאר לבדו? האם זהו רק הדמיון החיצוני בין תיאורי הפסוקים או שיש כאן קריאה תוכנית זהה?

 

עיון בהקשר הפסוק מישעיהו עשוי לשפוך אור על התמונה:

 

"כִּי יוֹם לַ- ה' צְבָאוֹת, עַל כָּל-גֵּאֶה--וָרָם; וְעַל, כָּל-נִשָּׂא וְשָׁפֵל: וְעַל כָּל-אַרְזֵי הַלְּבָנוֹן, הָרָמִים וְהַנִּשָּׂאִים; וְעַל, כָּל-אַלּוֹנֵי הַבָּשָׁן: וְעַל, כָּל-הֶהָרִים הָרָמִים; וְעַל, כָּל-הַגְּבָעוֹת הַנִּשָּׂאוֹת: וְעַל, כָּל-מִגְדָּל גָּבֹהַּ; וְעַל, כָּל-חוֹמָה בְצוּרָה: וְעַל, כָּל-אֳנִיּוֹת תַּרְשִׁישׁ; וְעַל, כָּל-שְׂכִיּוֹת הַחֶמְדָּה: וְשַׁח גַּבְהוּת הָאָדָם, וְשָׁפֵל רוּם אֲנָשִׁים; וְנִשְׂגַּב ה' לְבַדּוֹ, בַּיּוֹם הַהוּא."

[ישעיהו ב', יב-יז]

 

הנביא מתאר את נשגבותו של הקב"ה כמכלול הופעתו דרך גודל הריאה כמו גם דרך קטנותה. הקב"ה נישא גם על ההרים הרמים והנישאים, אבל גם על שכיות החמדה הקטנות. "ונשגב ה' לבדו ביום ההוא" נובע מהירידה שלו לפרטים, המגיעה לצד השגת המכלול העצום. גם יעקב אבינו, במעבר יבוק, מגלה חשיבה דו כיוונית שכזו. כבר ברובד הפשט הוא יודע להערך למפגש עם עשיו בתכנונים גדולים לצד תחבולות קטנות. החל מתחילת דרכו בפרשה הקודמת, סיפור חייו כולו נע בין רוחב הפרספקטיבה ובין הדאגה לפרטי הפרטים. וגם ברובד הדרשני, מספרים לנו חז"ל שיעקב אבינו חוזר בלילה "על פכים קטנים", על הזוטות שזקוקות לטיפולו המסור לצד ניהול המחנה כולו.

 

שבת שלום!

דעת; תורה

דעת; תורה הינו מיזם להפצת תוצרי בית המדרש למחשבה ברשת האינטרנט. עקבו אחרינו גם בפייסבוק :-)

פרשת וישלח

הנביא מתאר את נשגבותו של הקב"ה כמכלול הופעתו דרך גודל הבריאה כמו גם דרך קטנותה.

🎶 "ונשגב ה' לבדו ביום ההוא"  🎶 "ויותר יעקב לבדו ויאבק איש עמו עד עלות השחר" 🎶

 

מי לא מכיר את המנגינה של שני הפסוקים האלו, שרבים נוהגים לשיר השבת לכבוד סיפור מעבר יבוק שעובר יעקב בפרשה. מניין לקוח הפסוק הראשון? חשבתם פעם למה הם הולחנו ביחד?

 

האמת שהקישור בין הפסוקים מתחיל כבר במדרש רבה. המדרש מנסה להבין את משמעות הפסוק "אין כא-ל ישורון" ומציע 2 פרשנויות. הפרשנות הראשונה מסבירה שאמנם אין על הארץ אף ברוא הדומה לאלוקות, אבל ישנם ברואים יחידי סגולה, "ישורון", המתדמים לה במעט בהיבטים מצומצמים ומועטים יותר. ההסבר השני גורס שהמדרש מותח קו השוואתי בין "ישורון"- ישראל סבא, הלא הוא יעקב אבינו, לבין ריבונו של עולם. המדרש מבסס את הדמיון: "הקב"ה כתוב בו (ישעיהו ב) 'ונשגב ה' לבדו' אף יעקב 'ויותר יעקב לבדו':"

 

מה פשר ההשוואה? מה פירוש שיעקב נשאר לבדו כמו שהקב"ה נשאר לבדו? האם זהו רק הדמיון החיצוני בין תיאורי הפסוקים או שיש כאן קריאה תוכנית זהה?

 

עיון בהקשר הפסוק מישעיהו עשוי לשפוך אור על התמונה:

 

"כִּי יוֹם לַ- ה' צְבָאוֹת, עַל כָּל-גֵּאֶה--וָרָם; וְעַל, כָּל-נִשָּׂא וְשָׁפֵל: וְעַל כָּל-אַרְזֵי הַלְּבָנוֹן, הָרָמִים וְהַנִּשָּׂאִים; וְעַל, כָּל-אַלּוֹנֵי הַבָּשָׁן: וְעַל, כָּל-הֶהָרִים הָרָמִים; וְעַל, כָּל-הַגְּבָעוֹת הַנִּשָּׂאוֹת: וְעַל, כָּל-מִגְדָּל גָּבֹהַּ; וְעַל, כָּל-חוֹמָה בְצוּרָה: וְעַל, כָּל-אֳנִיּוֹת תַּרְשִׁישׁ; וְעַל, כָּל-שְׂכִיּוֹת הַחֶמְדָּה: וְשַׁח גַּבְהוּת הָאָדָם, וְשָׁפֵל רוּם אֲנָשִׁים; וְנִשְׂגַּב ה' לְבַדּוֹ, בַּיּוֹם הַהוּא."

[ישעיהו ב', יב-יז]

 

הנביא מתאר את נשגבותו של הקב"ה כמכלול הופעתו דרך גודל הריאה כמו גם דרך קטנותה. הקב"ה נישא גם על ההרים הרמים והנישאים, אבל גם על שכיות החמדה הקטנות. "ונשגב ה' לבדו ביום ההוא" נובע מהירידה שלו לפרטים, המגיעה לצד השגת המכלול העצום. גם יעקב אבינו, במעבר יבוק, מגלה חשיבה דו כיוונית שכזו. כבר ברובד הפשט הוא יודע להערך למפגש עם עשיו בתכנונים גדולים לצד תחבולות קטנות. החל מתחילת דרכו בפרשה הקודמת, סיפור חייו כולו נע בין רוחב הפרספקטיבה ובין הדאגה לפרטי הפרטים. וגם ברובד הדרשני, מספרים לנו חז"ל שיעקב אבינו חוזר בלילה "על פכים קטנים", על הזוטות שזקוקות לטיפולו המסור לצד ניהול המחנה כולו.

 

שבת שלום!

דעת; תורה

דעת; תורה הינו מיזם להפצת תוצרי בית המדרש למחשבה ברשת האינטרנט. עקבו אחרינו גם בפייסבוק :-)

דעת; תורה הוא פרויקט ייחודי בבית המדרש למחשבה יהודית. הפרויקט מבקש להיות מקום לתוכן תורני והגותי איכותי, ולמבקשי דעת וחכמה במרחב הרשת.