המדריך לנבוך הצעיר (2) - "השותפות הגדולה" מאת הרב יונתן זקס

דעת; תורה

בסדרת "המדריך לנבוך הצעיר" נבחן מספר ספרי אמונה מודרניים. בשורות הבאות נבחן את "השותפות הגדולה" של הרב יונתן זקס

"חיפוש אלוהים הוא חיפוש משמעות. גילוי אלוהים הוא גילוי משמעות. ואל יקל הדבר בעיניו, שכן אנחנו חיות מחפשות משמעות".

את סדרת #המדריך_לנבוך_הצעיר פתחנו עם "אלוהים משחק בקוביות" של הרב מיכאל אברהם, וראינו את גישתו הפילוסופית-לוגית לנושא. כעת נעבור לרב זקס, בספרו "השותפות הגדולה" (הוצאת מגיד, בתרגום צור ארליך,2014). ואם הרב מ"א התמקד בהוכחות לקיומו של אלוהים, הרי שהרב זקס בכלל לא מעוניין בדיון זה: "'תודה לאל על האתאיסטים' – זו הייתה תגובתי הראשונה ללימודי הפילוסופיה".

ואכן הציטוט למעלה, שלקוח מתחילת הספר, מבהיר שאנו עוסקים כאן בדיוןאחר לגמרי. אפשר להסביר את קיומנו בעולם עם אלוהים או בלעדיו, והסיפור נשארקוהרנטי לחלוטין. אך דבר אחד מרכזי ישתנה – היכולת שלנו להעניק משמעות לחיינו. אםכן, המהלך המרכזי בספר מנסה לקשור באופן הדוק בין קיומו של אלוהים לבין משמעותקיומנו. ועבור האדם, החיה שמחפשת משמעות, זו שאלה משמעותית מאין כמותה.

כהמשך למהלך המרכזי, הרב זקס מרחיב את מושג ה"משמעות" לחיינו למישורים רבים: למוסר, למערכות היחסים בין בני האדם, לחירות האדם וכבודו, ועוד. החיבור בין כל אלו לבין קיומו של אלוהים מנכיחה שאי-אמונה באלוהים שומטת את הקרקע מתחת לרבדי קיום רבים בחיינו (גם אם לא בצורה ישירה). לכן עדיף (ואף משכנע יותר) להעדיף את הסיפור שכולל בתוכו את האמונה באלוהים.

לעומת הדיון הפילוסופי של מ"א, הדיון במישור המשמעות מדגיש שאיננו עוסקים ב'אל פילוסופי', אלא באלוהים שמאמין באדם ובעולם. דיון זה 'מכניס' את אלוהים לעולם, ומתחבר באופן טבעי למושגי האמונה האחרים (השגחה, התגלות וכו'),הגם שהם אינם מופיעים בספר כמעט בכלל. לצד זאת, חשוב לשים לב שגם כאן המוקד אינו 'אל יהודי' אלא 'אל מונותאיסטי'. ובמובנים רבים הספר מתאים גם למאמין הנוצרי והמוסלמי.

העובדה שספרו של הרב זקס אינו מתעסק בשאלות הפילוסופיות לא אומר שזהו ספר "לא רציונלי". המהלכים והנימוקים שהרב זקס מציג מרתקים ומעוררי מחשבה. כהרגלו,הרב זקס מבצע את המהלך בצורה משכנעת ורהוטה, ובכתיבה קולחת שמשלבת מחקרים ותובנות ממגוון עולמות. זהו ספר עיוני שכתוב בשפה שווה לכל נפש. מכלול זה יוצר ספר מחשבתי ואמוני ראוי, שמעניק נקודת מבט חשובה עבור הנבוך הצעיר בימינו.

***

במובנים מסוימים, נראה שהביקורת על הרב זקס היא שהוא הצליח מעבר למצופה. האדם שמסיים את הספר מבין למה כדאי להאמין ומדוע אמונה זו חשובה לחיינו. אולם התחושה שיכולה להיווצר היא של "אמונה תועלתית" – אני מאמין משום שאמונה זו יוצרת חיים של משמעות, מוסר וקהילה. ומה עם האמונה לכשעצמה? עצם יחסינו עם הקב"ה? האם יש לדברים הללו משמעות בפני עצמם או שהאמונה היא רק פונקציה שמועילה לחיינו ככלל? הספר הבא בסדרה ינסה לטפל בשאלה זו.

דעת; תורה

דעת; תורה הינו מיזם להפצת תוצרי בית המדרש למחשבה ברשת האינטרנט. עקבו אחרינו גם בפייסבוק :-)

המדריך לנבוך הצעיר (2) - "השותפות הגדולה" מאת הרב יונתן זקס

בסדרת "המדריך לנבוך הצעיר" נבחן מספר ספרי אמונה מודרניים. בשורות הבאות נבחן את "השותפות הגדולה" של הרב יונתן זקס

"חיפוש אלוהים הוא חיפוש משמעות. גילוי אלוהים הוא גילוי משמעות. ואל יקל הדבר בעיניו, שכן אנחנו חיות מחפשות משמעות".

את סדרת #המדריך_לנבוך_הצעיר פתחנו עם "אלוהים משחק בקוביות" של הרב מיכאל אברהם, וראינו את גישתו הפילוסופית-לוגית לנושא. כעת נעבור לרב זקס, בספרו "השותפות הגדולה" (הוצאת מגיד, בתרגום צור ארליך,2014). ואם הרב מ"א התמקד בהוכחות לקיומו של אלוהים, הרי שהרב זקס בכלל לא מעוניין בדיון זה: "'תודה לאל על האתאיסטים' – זו הייתה תגובתי הראשונה ללימודי הפילוסופיה".

ואכן הציטוט למעלה, שלקוח מתחילת הספר, מבהיר שאנו עוסקים כאן בדיוןאחר לגמרי. אפשר להסביר את קיומנו בעולם עם אלוהים או בלעדיו, והסיפור נשארקוהרנטי לחלוטין. אך דבר אחד מרכזי ישתנה – היכולת שלנו להעניק משמעות לחיינו. אםכן, המהלך המרכזי בספר מנסה לקשור באופן הדוק בין קיומו של אלוהים לבין משמעותקיומנו. ועבור האדם, החיה שמחפשת משמעות, זו שאלה משמעותית מאין כמותה.

כהמשך למהלך המרכזי, הרב זקס מרחיב את מושג ה"משמעות" לחיינו למישורים רבים: למוסר, למערכות היחסים בין בני האדם, לחירות האדם וכבודו, ועוד. החיבור בין כל אלו לבין קיומו של אלוהים מנכיחה שאי-אמונה באלוהים שומטת את הקרקע מתחת לרבדי קיום רבים בחיינו (גם אם לא בצורה ישירה). לכן עדיף (ואף משכנע יותר) להעדיף את הסיפור שכולל בתוכו את האמונה באלוהים.

לעומת הדיון הפילוסופי של מ"א, הדיון במישור המשמעות מדגיש שאיננו עוסקים ב'אל פילוסופי', אלא באלוהים שמאמין באדם ובעולם. דיון זה 'מכניס' את אלוהים לעולם, ומתחבר באופן טבעי למושגי האמונה האחרים (השגחה, התגלות וכו'),הגם שהם אינם מופיעים בספר כמעט בכלל. לצד זאת, חשוב לשים לב שגם כאן המוקד אינו 'אל יהודי' אלא 'אל מונותאיסטי'. ובמובנים רבים הספר מתאים גם למאמין הנוצרי והמוסלמי.

העובדה שספרו של הרב זקס אינו מתעסק בשאלות הפילוסופיות לא אומר שזהו ספר "לא רציונלי". המהלכים והנימוקים שהרב זקס מציג מרתקים ומעוררי מחשבה. כהרגלו,הרב זקס מבצע את המהלך בצורה משכנעת ורהוטה, ובכתיבה קולחת שמשלבת מחקרים ותובנות ממגוון עולמות. זהו ספר עיוני שכתוב בשפה שווה לכל נפש. מכלול זה יוצר ספר מחשבתי ואמוני ראוי, שמעניק נקודת מבט חשובה עבור הנבוך הצעיר בימינו.

***

במובנים מסוימים, נראה שהביקורת על הרב זקס היא שהוא הצליח מעבר למצופה. האדם שמסיים את הספר מבין למה כדאי להאמין ומדוע אמונה זו חשובה לחיינו. אולם התחושה שיכולה להיווצר היא של "אמונה תועלתית" – אני מאמין משום שאמונה זו יוצרת חיים של משמעות, מוסר וקהילה. ומה עם האמונה לכשעצמה? עצם יחסינו עם הקב"ה? האם יש לדברים הללו משמעות בפני עצמם או שהאמונה היא רק פונקציה שמועילה לחיינו ככלל? הספר הבא בסדרה ינסה לטפל בשאלה זו.

דעת; תורה

דעת; תורה הינו מיזם להפצת תוצרי בית המדרש למחשבה ברשת האינטרנט. עקבו אחרינו גם בפייסבוק :-)

דעת; תורה הוא פרויקט ייחודי בבית המדרש למחשבה יהודית. הפרויקט מבקש להיות מקום לתוכן תורני והגותי איכותי, ולמבקשי דעת וחכמה במרחב הרשת.