חופש העיסוק והפנאי הפנימי

הרב שראל רוזנבלט

מה האגתר גדול יותר עמו מתמודדים הקב"ה ומשה רבנו:  להוציא את בני ישראל ממצרים או להוציא את מצריים מתוך ליבם של ישראל? האם כבדות לבו של פרעה מעכבת את הגאולה או ערלות אזניהם של ישראל? 

אחד ההשפעות העמוקות ביותר של המהפכה התעשייתית היא הרחבת הפנאי בחייו של אדם. ככל הנראה אנחנו נמצאים בעידן בו הזמן הפנוי שיש לאדם הוא הגדול ביותר מעת ברוא ה' אדם על הארץ. 

ועם זאת, רבים מרגישים כי הם תובעים תחת העומס. הלחץ הנפשי גובר והפנאי הפנימי פוחת. 

"ולא ישמעו אל משה מקוצר רוח ועבודה קשה". רש"י מסביר כי בנ"י באמת עבדו 24/7 וטכנית לא היה להם אפשרות לשמוע למשה. פרשנים רבים הציעו כיוונים נוספים. מסורת מדרשית בה אוחז תרגום יונתן והרמב"ן מסבירים כי ה'עבודה הקשה' היא שם קוד לעבודה זרה. שיקועם של בנ"י בעבודת הגילולים של מצרים הביאה את העם לאטום את אזניהם. 

בפרשת שמות הבטיחו הבטחות גשמיות (ארץ זבת חלב ודבש) ונאמר "ויאמן העם" אולם כעת משה רבנו דורש מהם לעבור שינוי פנימי, אמוני, ואת זה עם ישראל לא רוצה לשמוע. אנחנו מעדיפים תמריצים חומריים מאשר מחשבות על תמורה פנימית משמעותית. 

אך נחזור ונשאל – מדוע אם כן התורה לא אומרת שהסיבה היא ע"ז ובמקום זאת רק אומרת "קוצר רוח ועבודה קשה". 

ואולי מבקשת התורה ללמדנו כי במידה ותחושת העומס וחוסר הפניות והעבודה הקשה והתובענית היום יומית שלנו היא הסיבה לכך שקצרה רוחנו ואין לנו את הפני לעבור תמורה פנימית, שמא יש בכך בחינת עבודה זרה. 

בשורת הגאולה והחירות ממצרים היא בשורה על האפשרות לחיות בלב רחב ולא צר, להרגיש את הפנאי הנפשי ולפתוח את האזנים לקול ה' גם בתוך חיי עבודה ועומס. 

התורה מכוונות אותנו לא רק לחפש את החירות של הפנאי התעסוקתי אלא את החירות של הפנאי הפנימי. *

הרב שראל רוזנבלט

הרב שראל רוזנבלט משמש כראש הישיבה ור"מ שיעור א'. מייסד-שותף ועמית בכיר במרכז הבין-דתי אור תורה ובית המדרש לישראל והאנושות. הרב שראל פעיל זה למעלה מעשור בשיח בין-דתי הן ברמה הארצית והן בפרויקטים בינלאומיים. בעבר שימש כראש כולל ההלכה ע"ש שטראוס להכשרת רבנים ומנהיגי קהילה וכן כרב קהילת הרימון באפרת. בוגר תואר B.e.d בחינוך ומחשבת ישראל ותושב"ע במכללת הרצוג, וכן מוסמך במחשבת ישראל באוניברסיטת בן גוריון. עבודת המאסטר שלו עסקה בקבלת הרמב"ן וראשוני המקובלים בגירונה. מתגורר באפרת, נשוי לצורית ואב לחמישה ילדים.

חופש העיסוק והפנאי הפנימי

מה האגתר גדול יותר עמו מתמודדים הקב"ה ומשה רבנו:  להוציא את בני ישראל ממצרים או להוציא את מצריים מתוך ליבם של ישראל? האם כבדות לבו של פרעה מעכבת את הגאולה או ערלות אזניהם של ישראל? 

אחד ההשפעות העמוקות ביותר של המהפכה התעשייתית היא הרחבת הפנאי בחייו של אדם. ככל הנראה אנחנו נמצאים בעידן בו הזמן הפנוי שיש לאדם הוא הגדול ביותר מעת ברוא ה' אדם על הארץ. 

ועם זאת, רבים מרגישים כי הם תובעים תחת העומס. הלחץ הנפשי גובר והפנאי הפנימי פוחת. 

"ולא ישמעו אל משה מקוצר רוח ועבודה קשה". רש"י מסביר כי בנ"י באמת עבדו 24/7 וטכנית לא היה להם אפשרות לשמוע למשה. פרשנים רבים הציעו כיוונים נוספים. מסורת מדרשית בה אוחז תרגום יונתן והרמב"ן מסבירים כי ה'עבודה הקשה' היא שם קוד לעבודה זרה. שיקועם של בנ"י בעבודת הגילולים של מצרים הביאה את העם לאטום את אזניהם. 

בפרשת שמות הבטיחו הבטחות גשמיות (ארץ זבת חלב ודבש) ונאמר "ויאמן העם" אולם כעת משה רבנו דורש מהם לעבור שינוי פנימי, אמוני, ואת זה עם ישראל לא רוצה לשמוע. אנחנו מעדיפים תמריצים חומריים מאשר מחשבות על תמורה פנימית משמעותית. 

אך נחזור ונשאל – מדוע אם כן התורה לא אומרת שהסיבה היא ע"ז ובמקום זאת רק אומרת "קוצר רוח ועבודה קשה". 

ואולי מבקשת התורה ללמדנו כי במידה ותחושת העומס וחוסר הפניות והעבודה הקשה והתובענית היום יומית שלנו היא הסיבה לכך שקצרה רוחנו ואין לנו את הפני לעבור תמורה פנימית, שמא יש בכך בחינת עבודה זרה. 

בשורת הגאולה והחירות ממצרים היא בשורה על האפשרות לחיות בלב רחב ולא צר, להרגיש את הפנאי הנפשי ולפתוח את האזנים לקול ה' גם בתוך חיי עבודה ועומס. 

התורה מכוונות אותנו לא רק לחפש את החירות של הפנאי התעסוקתי אלא את החירות של הפנאי הפנימי. *

הרב שראל רוזנבלט

הרב שראל רוזנבלט משמש כראש הישיבה ור"מ שיעור א'. מייסד-שותף ועמית בכיר במרכז הבין-דתי אור תורה ובית המדרש לישראל והאנושות. הרב שראל פעיל זה למעלה מעשור בשיח בין-דתי הן ברמה הארצית והן בפרויקטים בינלאומיים. בעבר שימש כראש כולל ההלכה ע"ש שטראוס להכשרת רבנים ומנהיגי קהילה וכן כרב קהילת הרימון באפרת. בוגר תואר B.e.d בחינוך ומחשבת ישראל ותושב"ע במכללת הרצוג, וכן מוסמך במחשבת ישראל באוניברסיטת בן גוריון. עבודת המאסטר שלו עסקה בקבלת הרמב"ן וראשוני המקובלים בגירונה. מתגורר באפרת, נשוי לצורית ואב לחמישה ילדים.

No items found.

דעת; תורה הוא פרויקט ייחודי בבית המדרש למחשבה יהודית. הפרויקט מבקש להיות מקום לתוכן תורני והגותי איכותי, ולמבקשי דעת וחכמה במרחב הרשת.